Ющенко написал Медведеву письмо о газовых проблемах
Пресс-служба Президента Украины
распространила сегодня следующее сообщение:
«В.Ющенко звертає увагу
Д.Медведєва на низку проблем, які потребують невідкладного вирішення з метою
налагодження взаємовигідної співпраці в газовій сфері
Шановний Дмитре Анатолійовичу,
Хотів би звернути Вашу увагу на низку проблем, які потребують невідкладного
вирішення з метою налагодження взаємовигідної співпраці між нашими державами в
газовій сфері на середню і довгу перспективу.
Від 1 січня 2009 року це співробітництво здійснюється відповідно до контрактів
купівлі-продажу газу і про його транзит, підписаних за домовленостями
Прем'єр-міністрів України та Росії 19 січня поточного року, між державними
компаніями НАК «Нафтогаз України» і ВАТ «Газпром».
Українська сторона пунктуально здійснює оплату газу, отриманого для споживачів
України.
У період нинішнього опалювального сезону 2009-2010 років НАК «Нафтогаз України»
належним чином забезпечить транзит російського природного газу європейським
споживачам. Для цього в Україні створено основні технічні, ресурсні та кадрові
передумови: технічний стан української газотранспортної системи відповідає
проектним параметрам; в українських підземних газових сховищах до початку
опалювального сезону зосереджено оптимальні обсяги газу (близько 27 млрд.
кубометрів), достатні для забезпечення внутрішнього ринку і підтримки транзиту;
оператор ГТС повністю укомплектований кваліфікованим інженерно-технічним
персоналом.
Для Української сторони виконання своїх зобов'язань є занадто обтяжливим через
низку неринкових принципів, закладених у згаданих контрактах.
У цьому контексті хочу акцентувати Вашу увагу, зокрема, на таких питаннях.
За останні три роки базова ціна російського природного газу для Української
сторони зросла майже втричі і на сьогодні перевищує середньоєвропейську ціну за
1000 кубометрів, а ставка за транзит російського природного газу по території
України залишається незмінною і є у 2,5 - 3 рази нижчою в порівнянні з ціною для
інших європейських країн - транзитерів.
У контракті купівлі-продажу газу закладено принцип «бери або плати», в той час
як контракт про транзит не передбачає застосування принципу «транспортуй або
плати».
Контракти передбачають можливість застосування до Української сторони штрафних
санкцій в обсягах, які можуть перевищувати навіть вартість придбаного газу, в
той час як не передбачено практично ніяких санкцій до Російської сторони за
можливе невиконання своїх зобов'язань.
Неринкові підходи при визначенні фінансово-економічних параметрів
співробітництва обумовили дефіцит бюджету НАК «Нафтогаз України» в 2009 році
понад 4 млрд. доларів США, зокрема через недоотримання від 2 до 3 млрд. доларів
США за послуги з транзиту російського природного газу європейським споживачам.
Отже, практичний досвід роботи за зазначеними контрактами протягом 10 місяців
свідчить про необхідність невідкладного внесення змін в окремі положення цих
документів.
При збереженні контрактів незмінними вже весною наступного року українська
державна компанія не зможе забезпечувати підготовку до наступного опалювального
сезону, а відтак будуть формуватися потенційні загрози щодо надійності поставок
газу в Україну та його транзиту до інших держав Європи. Очевидно, що такий
розвиток подій є небажаним як для України, так і для Росії та ЄС.
Для уникнення потенційних проблем у газовому співробітництві у форматі «Росія -
Україна - ЄС», необхідно якомога швидше з урахуванням європейської практики,
набутого досвіду та домовленостей, досягнутих під час зустрічей Президентів
України та Російської Федерації 12 лютого 2008 року та Прем'єр-міністрів наших
держав, зафіксованих у їх спільному Меморандумі від 2 жовтня 2008 року, разом
опрацювати і на взаємоприйнятних умовах внести зміни, які б дали можливість
запровадити єдині базові ринкові принципи формування основних параметрів
купівлі-продажу газу та його транзиту, а саме:
1) у контракті купівлі-продажу газу: вдосконалити формулу розрахунку ціни газу
для України, зокрема, встановити економічно обґрунтовані базову ціну та
параметри енергоносіїв заміщення; визначити реальний для України граничний обсяг
відбору російського природного газу за принципом «бери або плати» (наприклад до
30 млрд. кубометрів на рік), враховуючи технічні можливості ГТС щодо поставок і
транзиту протягом року;
2) у контракті про обсяги та умови транзиту природного газу через територію
України: вдосконалити формулу розрахунку транзитної ставки, зокрема, визначити
економічно обґрунтовані базову ставку та інфляційні параметри; встановити
мінімум обсягів транзиту газу з оплатою за принципом «качай або плати»
(наприклад, 100 млрд. кубометрів на рік);
3) в обох контрактах передбачити симетричні умови відповідальності Сторін за
ризики та передбачити симетричні економічно обґрунтовані штрафні санкції до обох
Сторін, які б стимулювали без порушень виконувати умови контрактів;
4) доповнити існуючі контракти від 19 січня 2009 року додатком про
незастосування у 2009 році штрафних санкцій через недобір Українською стороною
законтрактованих обсягів російського природного газу.
Зважаючи на зазначене, пропоную невідкладно сформувати двосторонню спільну
робочу групу, якій доручити якнайшвидше опрацювати і реалізувати наведені
пропозиції.
З глибокою повагою
Віктор ЮЩЕНКО»
|