ёщенко подписал ”каз о борьбе с гриппом
”каз ѕрезидента ”крањни є
887/2009 Ђѕро р≥шенн¤ –ади нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни в≥д 30 жовтн¤
2009 року Ђѕро нев≥дкладн≥ заходи щодо забезпеченн¤ нац≥ональноњ безпеки в
умовах спалаху пандем≥чного грипу в ”крањн≥ї:
¬≥дпов≥дно до статт≥ 107 онституц≥њ ”крањни постановл¤ю:
1. ”вести в д≥ю р≥шенн¤ –ади нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни в≥д 30
жовтн¤ 2009 року Ђѕро нев≥дкладн≥ заходи щодо забезпеченн¤ нац≥ональноњ безпеки
в умовах спалаху пандем≥чного грипу в ”крањн≥ї (додаЇтьс¤).
2. онтроль за виконанн¤м цього ”казу покласти на —екретар¤ –ади нац≥ональноњ
безпеки ≥ оборони ”крањни.
3. ÷ей ”каз набираЇ чинност≥ з дн¤ його опубл≥куванн¤.
ѕрезидент ”крањни ¬≥ктор ёў≈Ќ ќ
31 жовтн¤ 2009 року
–јƒј Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќќѓ Ѕ≈«ѕ≈ » ≤ ќЅќ–ќЌ» ” –јѓЌ»
–≤Ў≈ЌЌя
в≥д 30 жовтн¤ 2009 року
ѕро нев≥дкладн≥ заходи щодо забезпеченн¤ нац≥ональноњ безпеки в умовах спалаху
пандем≥чного грипу в ”крањн≥
–озгл¤нувши ≥нформац≥ю про еп≥дем≥чну ситуац≥ю у зв'¤зку з поширенн¤м грипу pA
(H1N1) Ц 2009 (дал≥ Ц пандем≥чний грип) та гострих респ≥раторних в≥русних
захворювань, зокрема в зах≥дних област¤х ”крањни, –ада нац≥ональноњ безпеки ≥
оборони ”крањни в≥дзначаЇ, що:
еп≥дем≥чна ситуац≥¤ набула надзвичайно загрозливого ≥ непрогнозованого характеру
≥ становить загрозу нац≥ональн≥й безпец≥ ”крањни;
еп≥дем≥¤ розпочалас¤ у “ерноп≥льськ≥й, ≤вано-‘ранк≥вськ≥й та Ћьв≥вськ≥й област¤х
у пер≥од 10-12 жовтн¤ цього року. ¬≥дпов≥дн≥ служби ћ≥н≥стерства охорони
здоров'¤ ”крањни ≥з зап≥зненн¤м зреагували на очевидн≥ загрозлив≥ тенденц≥њ та
не застосували необх≥дних проф≥лактичних заход≥в дл¤ зниженн¤ загрози життю ≥
здоровТю людей. –еальну оц≥нку ситуац≥њ було надано т≥льки 27-28 жовтн¤ цього
року, однак належних заход≥в реагуванн¤ вжито не було;
станом на 30 жовтн¤ 2009 року число померлих в≥д спалаху пандем≥чного грипу, за
даними обласних управл≥нь охорони здоров'¤ “ерноп≥льськоњ, ≤вано-‘ранк≥вськоњ,
Ћьв≥вськоњ, „ерн≥вецькоњ, –≥вненськоњ областей, дос¤гло 34 ос≥б. ”раховуючи
недостатню готовн≥сть центральних та м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади приймати
узгоджен≥ р≥шенн¤ та неналежне ф≥нансуванн¤ в≥дпов≥дних заход≥в, можна
прогнозувати дальше ускладненн¤ еп≥дем≥чноњ ситуац≥њ у раз≥, ¤кщо не будуть
вжит≥ нев≥дкладн≥ ефективн≥ заходи;
ћ≥н≥стерство охорони здоров'¤ ”крањни та м≥сцев≥ органи виконавчоњ влади
продемонстрували недостатню готовн≥сть забезпечити л≥куванн¤ хворих. Ќа цей час
в≥дсутн¤ достатн¤ к≥льк≥сть л≥карських та захисних засоб≥в, що викликаЇ пан≥ку
серед жител≥в потерп≥лих областей;
в≥дсутн≥сть ч≥ткоњ практичноњ методолог≥њ боротьби з хворобою негативно
позначаЇтьс¤ на д≥¤х медичного персоналу, може призводити до медичних помилок;
не зд≥йснено в≥дпов≥дних крок≥в дл¤ одержанн¤ квал≥ф≥кованоњ допомоги в≥д
спец≥ал≥зованих м≥жнародних орган≥зац≥й, ¤к≥ мають досв≥д боротьби з
аналог≥чними або схожими захворюванн¤ми.
”раховуючи, що небезпечне пог≥ршенн¤ стану здоров'¤ населенн¤ за статтею 7
«акону ”крањни Ђѕро основи нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањниї Ї одн≥Їю з
основних загроз нац≥ональн≥й безпец≥ ”крањни, та з метою запоб≥ганн¤ негативному
розвитку еп≥дем≥чноњ ситуац≥њ –ада нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни
вир≥шила:
1. аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни:
1) забезпечити системну роботу ƒержавноњ надзвичайноњ протиеп≥дем≥чноњ ком≥с≥њ
при аб≥нет≥ ћ≥н≥стр≥в ”крањни;
2) вжити додаткових заход≥в щодо забезпеченн¤ належноњ м≥жв≥домчоњ координац≥њ
та взаЇмод≥њ, посиленн¤ контролю за реал≥зац≥Їю заход≥в щодо запоб≥ганн¤
поширенню в ”крањн≥ пандем≥чного грипу та гострих респ≥раторних в≥русних
захворювань, пов'¤заних з ним еп≥дем≥чних ускладнень та м≥н≥м≥зац≥њ њх
насл≥дк≥в;
3) негайно розпочати виконанн¤ плану нев≥дкладних заход≥в щодо запоб≥ганн¤
поширенню в ”крањн≥ пандем≥чного грипу та гострих респ≥раторних в≥русних
захворювань;
4) посилити мон≥торинг еп≥дем≥чноњ ситуац≥њ в ”крањн≥, зд≥йснювати прогнозуванн¤
можливих насл≥дк≥в поширенн¤ в ”крањн≥ пандем≥чного грипу та гострих
респ≥раторних в≥русних захворювань;
5) вир≥шити в триденний строк питанн¤ щодо вид≥ленн¤ додаткових кошт≥в на
ф≥нансуванн¤ комплексу орган≥зац≥йних, медико-сан≥тарних, сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних,
л≥кувально-проф≥лактичних, протиеп≥дем≥чних заход≥в з м≥н≥м≥зац≥њ насл≥дк≥в
поширенн¤ пандем≥чного грипу та гострих респ≥раторних в≥русних захворювань;
6) вир≥шити в установленому пор¤дку питанн¤ щодо запровадженн¤ закуп≥вель
товар≥в, роб≥т ≥ послуг дл¤ запоб≥ганн¤ поширенню в ”крањн≥ пандем≥чного грипу
та гострих респ≥раторних в≥русних захворювань за процедурою закуп≥вл≥ в одного
учасника без погодженн¤ з ћ≥н≥стерством економ≥ки ”крањни;
7) забезпечити у тижневий строк обласн≥ в≥русолог≥чн≥ лаборатор≥њ ƒержавноњ
сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чноњ служби та в≥дпов≥дн≥ науково-медичн≥ заклади
необх≥дним обладнанн¤м, д≥агностичними та витратними матер≥алами,
дез≥нфекц≥йними засобами тощо;
8) нев≥дкладно забезпечити готовн≥сть л≥кувально-проф≥лактичних заклад≥в дл¤
наданн¤ медичноњ допомоги, створенн¤ резерв≥в медичного обладнанн¤, антив≥русних
препарат≥в, вироб≥в медичного призначенн¤, зокрема засоб≥в ≥ндив≥дуального
захисту, а також вакцин, дез≥нфекц≥йних засоб≥в;
9) забезпечити посиленн¤ протиеп≥дем≥чного режиму та проведенн¤ комплексу
дез≥нфекц≥йних заход≥в у м≥сц¤х масового перебуванн¤ людей (аеропорти,
зал≥зничн≥ та автобусн≥ вокзали тощо), дит¤чих дошк≥льних, осв≥тн≥х закладах,
установах охорони здоровТ¤, закладах культури, на п≥дприЇмствах, в орган≥зац≥¤х
≥ установах, незалежно в≥д форм власност≥;
10) нев≥дкладно запровадити обмеженн¤ у проведенн≥ масових
культурно-розважальних та ≥нших заход≥в, повТ¤заних з великою скупчен≥стю людей;
11) нев≥дкладно вид≥лити необх≥дн≥ кошти в≥дпов≥дно до запиту ћ≥н≥стерства
охорони здоровТ¤ ”крањни дл¤ закуп≥вл≥ л≥карських засоб≥в, медичного обладнанн¤,
засоб≥в ≥ндив≥дуального захисту, ≥нших вироб≥в медичного призначенн¤ дл¤
населенн¤ та медичного персоналу потерп≥лих;
12) забезпечити неухильне додержанн¤ бюджетноњ дисципл≥ни при зд≥йсненн≥
розрахунк≥в з м≥сцевими бюджетами, а також своЇчасне виконанн¤ плат≥жних
доручень м≥сцевих бюджет≥в та розпор¤дник≥в кошт≥в таких бюджет≥в;
13) забезпечити запровадженн¤ в установленому пор¤дку митного оформленн¤
прот¤гом одн≥Їњ доби вантаж≥в з гуман≥тарною допомогою (л≥карських засоб≥в,
медичного обладнанн¤, вибор≥в медичного призначенн¤), що надход¤ть в ”крањну;
14) забезпечувати залученн¤ дл¤ наданн¤ медичноњ допомоги населенню медичн≥
частини ≥ п≥дрозд≥ли ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ ”крањни, ћ≥н≥стерства ”крањни
з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в
„орнобильськоњ катастрофи, в≥йськових госп≥тал≥в ћ≥н≥стерства оборони ”крањни, а
у раз≥ необх≥дност≥ Ц санатор≥њв дл¤ розм≥щенн¤ хворих;
15) вжити заход≥в щодо запровадженн¤ матер≥ального заохоченн¤ медичних
прац≥вник≥в, ¤к≥ працюють в рег≥онах з ускладненою еп≥дем≥чною ситуац≥Їю;
16) забезпечувати ц≥льове ф≥нансуванн¤ участ≥ ћ≥н≥стерства оборони ”крањни та
ћ≥н≥стерства ”крањни з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту
населенн¤ в≥д насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи у зд≥йсненн≥
л≥кувально-проф≥лактичних заход≥в;
17) забезпечити проф≥лактичний захист медичних прац≥вник≥в.
2. ћ≥н≥стерству охорони здоров'¤ ”крањни:
1) впровадити ун≥ф≥ковану форму дл¤ подач≥ адм≥н≥стративно-територ≥альними
одиниц¤ми ≥нформац≥њ щодо еп≥дем≥чноњ ситуац≥њ, забезпечити щоденний мон≥торинг
та ≥нформуванн¤ населенн¤ трич≥ на день через засоби масовоњ ≥нформац≥њ про
еп≥дем≥чну ситуац≥ю щодо пандем≥чного грипу та гострих респ≥раторних в≥русних
захворювань;
2) забезпечити у двом≥с¤чний строк функц≥онуванн¤ в повному обс¤з≥ державноњ
установи Ђ”крањнський центр грипу та гострих респ≥раторних ≥нфекц≥йї;
3) розробити та затвердити в одноденний строк рекомендований перел≥к л≥карських
засоб≥в дл¤ проф≥лактики ≥ л≥куванн¤ пандем≥чного грипу та гострих респ≥раторних
в≥русних захворювань ≥ вживати заход≥в щодо забезпеченн¤ пост≥йноњ на¤вност≥
таких л≥карських засоб≥в у державних та комунальних л≥кувально-проф≥лактичних
закладах ≥ аптеках;
4) визначити та оприлюднити у триденний строк позиц≥ю стосовно недобросов≥сноњ
реклами л≥карських засоб≥в;
5) п≥дготувати та передати у триденний строк ћ≥н≥стерству закордонних справ
”крањни дл¤ залученн¤ гуман≥тарноњ допомоги список л≥карських засоб≥в, медичного
обладнанн¤, засоб≥в ≥ндив≥дуального захисту, ≥нших вироб≥в медичного
призначенн¤, необх≥дних дл¤ забезпеченн¤ належноњ медичноњ допомоги,
лабораторного п≥дтвердженн¤ д≥агнозу, проф≥лактики захворюваност≥ серед
населенн¤;
6) ≥нформувати щоденно —екретар¤ –ади нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни про
еп≥дем≥чну ситуац≥ю та вжит≥ заходи щодо попередженн¤ поширенн¤ пандем≥чного
грипу та гострих респ≥раторних в≥русних захворювань в ”крањн≥, јвтономн≥й
–еспубл≥ц≥ рим, област¤х, м≥стах иЇв≥ та —евастопол≥.
3. ћ≥н≥стерству оборони ”крањни:
1) направити за погодженн¤м з ћ≥н≥стерством охорони здоров'¤ ”крањни дл¤
проведенн¤ медичних огл¤д≥в населенн¤ та орган≥зац≥њ наданн¤ необх≥дноњ медичноњ
допомоги у населен≥ пункти, переважно с≥льськоњ м≥сцевост≥, оснащен≥ необх≥дним
медичним обладнанн¤м л≥карськ≥ бригади, моб≥льн≥ медичн≥ комплекси в≥д
в≥йськових госп≥тал≥в, в≥йськово-медичних кл≥н≥чних центр≥в;
2) забезпечити участь за зверненн¤м ћ≥н≥стерства охорони здоров'¤ ”крањни у
зд≥йсненн≥ л≥кувально-проф≥лактичних заход≥в у рег≥онах з найб≥льш
неблагополучною еп≥дем≥чною ситуац≥Їю рег≥ональних сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чних
загон≥в з≥ штатними в≥русолог≥чними лаборатор≥¤ми, а також наданн¤ медичноњ
допомоги населенню у в≥йськово-медичних кл≥н≥чних центрах та в≥йськових
госп≥тал¤х, використанн¤ дл¤ наданн¤ нев≥дкладноњ допомоги сан≥тарного л≥така
јн-26 Ђ¬≥таї та сан≥тарного вертольота ћ≥-8.
4. ћ≥н≥стерству ”крањни з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту
населенн¤ в≥д насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи забезпечити готовн≥сть до
розгортанн¤ пункт≥в життЇзабезпеченн¤ в районах з неблагополучною
еп≥дем≥олог≥чною ситуац≥Їю.
5. ћ≥н≥стерству закордонних справ ”крањни:
1) звернутис¤ наступного дн¤ п≥сл¤ одержанн¤ в≥д ћ≥н≥стерства охорони здоров'¤
”крањни списку л≥карських засоб≥в, медичного обладнанн¤, вироб≥в медичного
призначенн¤, зазначеного у п≥дпункт≥ 5 пункту 2 цього р≥шенн¤, до ¬сесв≥тньоњ
орган≥зац≥њ охорони здоров'¤ з проханн¤м надати гуман≥тарну допомогу ”крањн≥ у
зд≥йсненн≥ заход≥в з проф≥лактики пандем≥чного грипу та подоланн¤ насл≥дк≥в
поширенн¤ ≥нфекц≥њ;
2) опрацювати у п'¤тиденний строк в установленому пор¤дку питанн¤ щодо залученн¤
гуман≥тарноњ допомоги в≥д ≥ноземних держав;
3) спри¤ти у виконанн≥ положень ћеморандуму м≥ж ћ≥н≥стерством ”крањни з питань
надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в
„орнобильськоњ катастрофи ≥ Ќј“ќ про взаЇморозум≥нн¤ щодо плануванн¤ при
надзвичайних ситуац≥¤х цив≥льного характеру та готовност≥ до катастроф у наданн≥
допомоги ”крањн≥;
4) спри¤ти реал≥зац≥њ адм≥н≥стративноњ домовленост≥ м≥ж ћ≥н≥стерством ”крањни з
питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в
„орнобильськоњ катастрофи з ™вропейським —оюзом з метою одержанн¤ необх≥дноњ
допомоги дл¤ проф≥лактики пандем≥чного грипу та подоланн¤ насл≥дк≥в поширенн¤
≥нфекц≥њ.
6. –ад≥ ћ≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласним, ињвськ≥й та
—евастопольськ≥й м≥ським державним адм≥н≥страц≥¤м:
1) забезпечити системну роботу державних надзвичайних протиеп≥дем≥чних ком≥с≥й
при –ад≥ ћ≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласних, ињвськ≥й та
—евастопольськ≥й м≥ських державних адм≥н≥страц≥¤х та вжити нев≥дкладних заход≥в
щодо запоб≥ганн¤ захворюваност≥ на пандем≥чний грип та гостр≥ респ≥раторн≥
в≥русн≥ захворюванн¤;
2) забезпечити п≥дтриманн¤ необх≥дного температурного режиму в установах та
закладах, житлових прим≥щенн¤х, на транспорт≥ тощо;
3) надавати необх≥дну орган≥зац≥йну, матер≥ально-техн≥чну п≥дтримку ƒержавн≥й
сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чн≥й служб≥ в њњ д≥¤льност≥ щодо запоб≥ганн¤ поширенню
пандем≥чного грипу та гострих респ≥раторних в≥русних захворювань;
4) орган≥зувати сан≥тарно-осв≥тню роботу серед населенн¤ щодо засоб≥в
≥ндив≥дуального захисту та проф≥лактики пандем≥чного грипу та гострих
респ≥раторних в≥русних захворювань;
5) орган≥зувати формуванн¤ набор≥в медико-г≥г≥Їн≥чних засоб≥в та безкоштовне
забезпеченн¤ цими наборами д≥тей-сир≥т, д≥тей, позбавлених батьк≥вського
п≥клуванн¤, д≥тей з малозабезпечених с≥мей, пород≥ль, ≥нвал≥д≥в та престар≥лих;
6) забезпечити у дводенний строк створенн¤ ц≥лодобових гар¤чих л≥н≥й за участю
квал≥ф≥кованих медичних прац≥вник≥в дл¤ ≥нформуванн¤ населенн¤ про заходи
проф≥лактики пандем≥чного грипу та гострих респ≥раторних в≥русних захворювань;
7) забезпечити готовн≥сть л≥кувально-проф≥лактичних заклад≥в дл¤ ви¤вленн¤ ос≥б
з п≥дозрою на пандем≥чний грип та гостр≥ респ≥раторн≥ в≥русн≥ захворюванн¤,
наданн¤ належноњ медичноњ допомоги в умовах ≥нфекц≥йного стац≥онару ≥ в домашн≥х
умовах;
8) надати можливу кадрову та техн≥чну допомогу област¤м, ¤к≥ постраждали в≥д
еп≥дем≥њ.
7. «апропонувати Ќац≥ональн≥й академ≥њ наук ”крањни, јкадем≥њ медичних наук
”крањни надати ћ≥н≥стерству охорони здоров'¤ ”крањни, м≥сцевим органам
виконавчоњ влади необх≥дну техн≥чну, наукову, кадрову допомогу з реал≥зац≥њ
медико-сан≥тарних, л≥кувально-проф≥лактичних заход≥в.
8. аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, –ад≥ ћ≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим,
обласним, ињвськ≥й та —евастопольськ≥й м≥ським державним адм≥н≥страц≥¤м,
ƒержавному ком≥тету телебаченн¤ та рад≥омовленн¤ ”крањни забезпечити оперативне
та обТЇктивне ≥нформуванн¤ населенн¤ ”крањни про еп≥дем≥чну ситуац≥ю в ”крањн≥
та област¤х, а також про вжит≥ заходи ≥з запоб≥ганн¤ та поширенн¤ њх в ”крањн≥.
9. «апропонувати √енеральн≥й прокуратур≥ ”крањни актив≥зувати роботу з нагл¤ду
за додержанн¤м закон≥в про забезпеченн¤ сан≥тарного та еп≥дем≥чного благополучч¤
населенн¤, про захист населенн¤ в≥д ≥нфекц≥йних хвороб.
√олова –ади нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни ¬.ёў≈Ќ ќ
—екретар –ади нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни –.Ѕќ√ј“»–№ќ¬ј |